top of page

Hur kan Små eller enskilda företag använda Sociala medier för att marknadsföra sig?

Updated: Jul 28, 2023


analytics data for marketing plans in business

 

Introduktion

Detta är en lång artikel som agerar både som inspiration och som en checklista eller rent av ett processdokument.

Det är för att hjälpa dig som läsare organisera och planera din marknadsföring oavsett om du använder Facebook, Linkedin, Tik Tok, Instagram eller någon annan form av sociala medier.

Vi råder dig därför att bokmärka eller på annat sätt spara en länk hit. Var inte heller rädd för att nå ut till oss på Dorm Cat med frågor, funderingar eller feedback. Vi ser detta som en levande artikel och den kommer uppdateras med jämna mellanrum. Därför tar vi gärna emot feedback och idéer som kan göra detta dokument bättre!


Det går att nå oss på Linkedin eller via info@dormcat.se. För vanliga frågor och hjälp förväntar vi oss inte att någon ska betala för kunskapen vi förmedlar, så tveka inte!


Senast uppdaterad: 23-06-30


Vi råder dig att ta fram ditt favoritverktyg för att planera och ta anteckningar; Excel, ett anteckningsblock eller Notion, vad det nu än kan vara. Skriv ner tankar, dina svar på frågor som vi ställer, eller frågor du skulle behöva mer hjälp med!


Då sätter vi igång!

Att starta ett nytt företag kan vara en spännande men utmanande upplevelse, särskilt när det gäller att skapa en stark närvaro på er relevanta marknad. Det kan vara svårt att nå ut till potentiella klienter och skapa medvetenhet om ditt varumärke. Som ny entreprenör kan det vara lätt att tro att effektiv marknadsföring är för dyrt och att det enda effektiva sättet att nå ut till klienter är betald annonsering. Men i dagens digitala värld är det viktigt att använda sociala medier som en del av din marknadsföringsstrategi.


Sociala medier kan ge ett enskilt företag möjlighet att nå ut till en bred publik och skapa ett engagemang med sina klienter, bygga leads, göra SEO och det är essentiellt i processen för att skapa inbound marknadsföring. Det ger också företagen en möjlighet att bygga och stärka sin onlinenärvaro. Genom att använda sociala medier kan företaget skapa en kontinuerlig kommunikation mot sin målgrupp och bygga en känsla av aktivitet och transparens. Det är en effektiv strategi som är lätt att genomföra och kan ge en stor avkastning på investerad tid med ett långsiktigt perspektiv.


Ett annat viktigt skäl till att använda sociala medier är att det ger företag en möjlighet att interagera med sina klienter. Sociala plattformar är en plats där klienterna kan lämna feedback, ställa frågor, få support och interagera med varumärket. Det ger företaget en möjlighet att få en inblick i vad klienterna tycker och vilka behov de har. Detta gör det möjligt för företagen att anpassa sin marknadsföringsstrategi och sina produkter för att möta klienternas behov.


Vem som helst kan lägga ut på sociala medier, men det är väldigt få som “goes viral” med sin marknadsföring. En av de största anledningarna är bristande planering och att arbetet med sitt innehåll, att ladda upp, slutar ske regelbundet och kontinuerligt. De företag vi pratat med har berättat om sina egna erfarenheter och de har överlag en känsla av att de inte vet vad de kan göra content av, eller hur de ska kunna göra tillräckligt med innehåll för att lägga upp så ofta som de behöver. Så där kommer vi börja.

 

Vad kan du göra för innehåll?

Det behövs ofta en struktur eller metod för att få inspiration. Därför börjar vi med övergripande arketyper av inlägg som vi använder i Dormcat när vi planerar innehåll för digital marknadsföring.


Linkedin, facebook, twitter, youtube, tik tok, social media, marketing apps

Här är 10 typer av inlägg i sociala medier som du kan använda dig av för att planera hur du kommunicerar i sociala medier:


  1. Introducera ditt företag med jämna mellanrum: Dela en kort historia om ditt företag och vad du gör för att skapa en personlig anslutning med din publik. De flesta plattformar tillåter dig att fästa inlägg högst upp. Det är ett bra ställe att ha ett sådant inlägg. Men även kommande aktiviteter, ska ni till ett seminarium eller en konferens? Berätta om det så att folk kan komma och träffa er!

  2. Visa upp dina produkter eller tjänster: Dela bilder och videor av dina produkter eller tjänster för att visa upp vad du har att erbjuda. Detta kan också vara en chans att visa företagets personlighet, passar det med att göra skämtsamt innehåll som får folk att skratta till exempel?

  3. Dela dina erfarenheter och kunskaper: Dela dina insikter och tips om din bransch eller ditt område av expertis för att visa din kunskap och bygga förtroende med din publik. Det är ett bra sätt för serviceföretag att bygga en typ av Social Proof. Många som scrollar på sociala medier stannar gärna upp för att läsa eller titta på något som är direkt hjälpsamt för dem, det är vad som kallas för värdeskapande innehåll.

  4. Visa upp dina anställda: Dela bilder och information om dina anställda för att visa upp din företagskultur och skapa en personlig anslutning med din publik. Var noga med att få deras medgivande! Det är ett utmärkt verktyg att använda om din strategi mest involverar video-innehåll. Många företag har specifika positioner för att göra exakt detta idag.

  5. Dela kundrecensioner: Dela positiva recensioner från dina klienter för att visa att du är en pålitlig och tillförlitlig företagspartner. Om ni arbetar mycket med Social Proof kanske det är relevant att planera en hel case study eller intervju med de klienter ni anser exemplifierar ert bästa arbete. Det går sedan att använda dessa för en mängd inlägg om man delar upp och presenterar olika delar vid olika tillfällen.

  6. Använd hashtags: Använd relevanta hashtags för att göra dina inlägg mer sökbara och öka exponeringen för ditt varumärke. Detta är en hit or miss från bransch till bransch. Vissa kan inte klara sig utan hashtags och andra stryper sin trafik genom att inkludera dem, så undersök hur andra i din bransch gör och vad de får för engagemang på sina inlägg.

  7. Anordna tävlingar eller kampanjer: Anordna tävlingar eller kampanjer för att öka engagemanget med din publik och uppmuntra till interaktion. Om du säljer produkter så kan du ha giveaways. Om du arbetar med B2C (business to consumer) som kanske en frisör eller tandläkare så kan man köra på en “Ta med en vän, få rabatt på din undersökning/klippning”-kampanj för att nämna ett par exempel.

  8. Dela relevanta nyheter: Dela relevanta nyheter eller information som kan intressera din publik och visa att du håller dig uppdaterad om din bransch. Ännu bättre om det är småsaker de kan göra själva, till exempel hårvårdstips, lösningen på ett problem som skapats av en uppdatering till ett program dina klienter använder och andra liknande saker som underlättar deras vardag.

  9. Visa upp dina samarbeten: Dela information om samarbeten med andra företag eller influencers för att öka exponeringen för ditt varumärke och skapa nya affärsmöjligheter. Vad många glömmer är att kommentarer är också en typ av inlägg. Interagera med samarbetspartners innehåll. Du kan även berätta om nätverksmöten, gör ett spontant inlägg och tagga folk du träffade där!

  10. Fråga om feedback: Fråga din publik om feedback eller vad de vill se mer av från ditt företag för att visa att du bryr dig om deras åsikter och för att få värdefull insikt om hur du kan förbättra ditt företag. Det innebär också att dina produkter eller tjänster får ytterligare ett steg av optimering mot en specifik målgrupp vilket innebär dubbelt värde. Du får bättre resultat med din marknadsföring, och din målgrupp känner sig hörd och att någon bryr sig om deras problem.

Genom att använda dessa som arketyper kan du skapa många olika engagerande och effektiva inlägg på sociala medier för att marknadsföra ditt företag och bygga din online-närvaro.


För att avsluta denna delen av artikeln så kommer vi lämna dig med det magiska knepet för att ha en outtömlig källa för innehåll:

Planera ditt primära innehåll efter vad du planerar med företaget i stort i framtiden, inte för att beskriva det förflutna. Du har en begränsad mängd förflutet i företaget och du kommer få slut på det. Det finns däremot en oändlig mängd framtid och genom att planera från det perspektivet så kan du kanske få idéer för vad du kan göra med företaget i helhet, inte bara för inlägg. Det betyder inte att ni inte kan använda det förflutna men det borde inte vara grunden i er strategi. Det gör att ni kan planera för att ha en person som filmar en presentation eller tar foton och kanske gör korta intervjuer med klienter och kollegor.


Då går vi vidare till hur du kan planera produktionen och applikationen av din marknadsföring i sociala medier.

 

Planera, lämna inte framgång till slumpen eller tur!

Att skapa en plan för social media marketing kan verka överväldigande om du inte gjort det förr, men det behöver inte vara det. Här är några steg som du och ditt företag kan ta för att skapa en effektiv plan för marknadsföring online:


business meeting for digital marketing plans in social media

Identifiera ditt mål: Innan du börjar planera din marknadsföring i sociala medier, måste du identifiera ditt mål. Är ditt mål att öka antalet följare eller engagemang på dina inlägg? Vill du driva trafik till din webbplats eller öka försäljningen? Lead building är en typ av försäljning som behöver sin egen typ av målsättning, produktförsäljning behöver en helt annan. Det är viktigt att ha ett tydligt mål och en tydlig bild av vad du vill göra för att kunna mäta din framgång. För vissa är det lättare att börja med vad du vill göra, och sen vilka mål som är relaterade till det, gör det på ditt eget sätt.

En tydlig målsättning är det första steget för att skapa en effektiv plan för marknadsföring i sociala medier. Det är viktigt att ha en konkret målsättning som är specifik, mätbar, uppnåelig, relevant och tidsbestämd ( läs gärna på om “ SMART goals” om du inte redan är utbildad inom detta, det är en bra utgångspunkt).


För att skapa en målsättning kan företaget följa dessa steg:


  • Identifiera affärsmålen: Företaget bör identifiera sina övergripande affärsmål och utifrån dem definiera de specifika målen för sin digitala marknadsföring. Målet kan vara att öka försäljningen, driva trafik till sin webbplats eller öka antalet följare på sociala plattformar. Om affärsmålen inte är etablerade blir det väldigt svårt att veta vad du borde göra för att röra dig framåt med all marknadsföring och tillväxt i företaget överlag.


  • Bestäm mätbara mål: För att ha en tydlig målsättning bör företaget bestämma mätbara mål. Mätbara mål innebär att företaget kan mäta framsteg och framgång på ett konkret sätt. Till exempel kan målet vara att öka försäljningen med 10% under de närmaste tre månaderna. Om hårda resultatfokuserade mål inte är bra så skapa prestationsbaserade mål istället, bestäm hur många inlägg du ska skapa det kommande året. Bestäm en viss typ av kunskap du ska dela med dig av i en serie på 10 inlägg, när de är färdiga, mål nått! Anpassa dig alltså till en typ av mätbar målsättning som inte skadar dig!


  • Definiera tidslinjer: För att ha en tydlig målsättning bör företaget definiera tidslinjer för att uppnå sina mål. Målen bör vara tidsbestämda och ha specifika deadlines, var realistiska, se till att vad du planerar är uppnåbart! En målsättning som innebär att företaget går från 1 miljon i omsättning till 100 miljoner har inte en realistisk tidslinje om du planerar att lyckas med det innan slutet på nästa kvartal, men kanske inom de kommande 5 åren är en lagom tidslinje.


  • Prioritera och fokusera: Företaget bör prioritera och fokusera på ett eller ett par mål i taget. Att försöka uppnå för många mål samtidigt kan göra att företaget tappar fokus och presterar sämre, om du vill utöka kapaciteten för att nå fler mål samtidigt måste du ha fler anställda eller externa konsulter.

När företaget har skapat en tydlig målsättning kan de sedan skapa en plan för att uppnå sina mål genom att skapa engagerande och relevant innehåll, välja rätt sociala plattformar, mäta framgång och justera sin plan vid behov.


Att ha en tydlig målsättning för marknadsföring i sociala medier kan hjälpa företag att fokusera på att nå sina affärsmål och få bättre avkastning på sin marknadsföringsbudget och expandera snabbare.


Det kan vara relevant också att ha regelbundna check-ins för att se hur det går men att fixera på likes och hur många delningar du har kommer inte hjälpa dig från dag till dag med något annat än att skapa stress. Istället rekommenderar vi att titta på hur det går en gång i månaden som max. Om du märker att du har börjat träffa rätt med din strategi så kan du till och med börja titta på att bara ha en check in varje kvartal eller så.

 

Identifiera din målgrupp: Nästa steg är att identifiera din målgrupp. Vem är din idealkund? Vad är deras ålder, kön, intressen och beteenden och var bor de? Genom att förstå din målgrupp kan du skapa innehåll som engagerar och tilltalar dem.


För att identifiera sin målgrupp kan företaget följa dessa steg:


  • Definiera en köpprofil: Företaget bör definiera en köpprofil genom att undersöka vilka som redan köper från företaget. Vilka är deras demografiska egenskaper, intressen och beteenden? Detta ger en bra grund för att definiera målgruppen.


  • Använd marknadsundersökningar: Företaget kan använda marknadsundersökningar för att få ytterligare insikter om sin målgrupp. Det kan vara undersökningar som utförs på sociala medier eller genom att skicka ut enkäter. Det kan vara värt att lägga ut pengar för att anlita en firma som gör den marknadsanalysen åt dig!


  • Använd data från sociala plattformar: Sociala plattformar som Facebook och Instagram tillhandahåller data om användarnas intressen och beteenden i årliga rapporter. Du kan använda denna data för att skapa en mer precis målgruppsprofil.


  • Skapa Personas: En Persona är en teoretisk person eller ett företag som man skapar genom tankeövningar baserade på data och statistik. Företaget kan skapa Personas som representerar deras målgrupp, en variant av företagets idealklient. Personas bör inkludera information om demografiska egenskaper, intressen, beteenden och utmaningar. Information är det mäktigaste vapnet i arsenalen ett företag behöver i sin marknadsföring. Näst mäktigast är förståelse för den informationen, det är vad Personas är till för att skapa.Dessa Personas kan sedan användas för att skapa relevant och engagerande innehåll. Rådet är att göra minst 3 olika Personas, men det kan vara bra att försöka göra 5-7. För att förtydliga, om du arbetar med B2B (Business to business) typer av tjänster eller produkter, så är Personan du skapar ett företag inte en person, men som en extra detalj måste du bestämma vilken roll i företaget som är bäst att sikta på, är det VD, någon inköpschef eller en avdelningsansvarig? De kanske behöver sin egen Persona?


  • Använd A/B-testning: Företaget kan använda A/B-testning för att testa olika versioner av innehåll mot olika segment av målgruppen. Detta kan hjälpa till att identifiera vilken typ av innehåll som fungerar bäst för varje segment. För att i korta drag förklara vad A/B-testning är så tar du i princip två identiska inlägg, eller delar upp din målgrupp i två segment och ser till att där bara är en variabel eller en detalj som skiljer dem åt. Till exempel ett inlägg som har exakt samma text, publiceras samma tid på dagen, samma dag i veckan under samma årstid, men du ändrade vilken bild du använder. Eller så segmenterar du din målgrupp och siktar in dig på alla som tycker om fotboll med inlägg som använder fotbollsmetaforer och liknelser, så under en månad postar du hälften av inläggen som vanligt och hälften på det viset, vilka får bäst resultat? Vinnaren går vidare, kanske är det så att du får mycket bättre respons med fotbollsmetaforer, perfekt, är det då fler sporter? Nästa omgång med test är hälften av inläggen är fotbollsmetaforer och andra är hockeymetaforer. Det kanske visar sig att resultaten är lika, bra nu vet du att en stor del av din målgrupp har ett överlappande intresse för lagsporter, nu vet du exakt hur du ska designa inlägg för att nå den delen av din målgrupp! Detta är en kontinuerlig process som aldrig riktigt blir färdig så planera för det!


consultant for social media marketing

När du har identifierat din målgrupp kan du sedan skapa en plan för att nå ut till dem genom att välja rätt plattformar, skapa relevant och engagerande innehåll och kommunicera på ett sätt som talar till målgruppens intressen och utmaningar.


Det är på detta steget majoriteten snubblar, antingen så identifierar de inte en tydlig målgrupp, eller så tappar de bort sin egen röst och identitet i processen att hitta någon målgrupp alls. Var noggrann och låt det ta den tiden det behöver för att bli rätt.

 

Välj sociala plattformar: Det finns många sociala plattformar där du kan marknadsföra ditt företag, men det är viktigt att välja plattformar som passar ditt företag och din målgrupp. LinkedIn är till exempel mer lämpat för B2B-företag medan Instagram och TikTok är bättre för att nå en yngre publik.


Att välja rätt sociala plattformar är en viktig del i att skapa en effektiv plan för marknadsföring i sociala medier. Genom att välja de plattformar där målgruppen är mest aktiv och engagerad, kan företaget maximera sin räckvidd och få större effekt av sin marknadsföring.


För att välja rätt sociala plattformar kan företaget följa dessa steg:


  • Identifiera var målgruppen är mest aktiv: Företaget bör undersöka vilka sociala plattformar som målgruppen är mest aktiv på. Det kan vara plattformar som exempelvis Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn eller Youtube. Var medveten om att de kan vara aktiva på mer än en plattform och det kan till och med behövas att ditt företag också är aktivt på flera plattformar i vissa fall!


  • Analysera plattformarnas egenskaper: Företaget bör analysera varje plattform för att förstå dess egenskaper och hur de kan användas för att nå ut till målgruppen. Till exempel kan Facebook användas för att bygga en community runt varumärket, medan Instagram kan användas för att visa upp produkter och skapa visuellt engagerande innehåll. Youtube kan användas för att bygga en plattform som utbildar din målgrupp med längre innehåll och hjälper dig bli upptäckt på grund av dess starka algoritm.


  • Prioritera plattformar: Prioritera plattformar baserat på hur aktiv målgruppen är på varje plattform och hur väl plattformens egenskaper passar företagets mål. Om du behöver långa texter och du är ett B2B-företag är Linkedin en perfekt plattform till exempel. Även om du siktar på specifika företag som drivs av yngre människor så att Instagram eller Tik Tok är deras hemtrakter, så tycker deras algoritmer inte om långa texter. Du kommer inte få spridning på plattformen, så du kanske behöver dirigera folk till Linkedin från de plattformarna med hjälp av kortare video-innehåll som är designade för exakt det syftet.


  • Testa och justera: Företaget bör testa olika plattformar och innehåll för att se vad som fungerar bäst. Det kan vara en bra idé att testa olika typer av innehåll på olika plattformar och se vilket som ger bäst resultat. För vissa fungerar det uppenbara och det första försöket klickar perfekt. I andra fall kan det behövas oortodoxa lösningar där man ignorerar etablerad praxis för hur man arbetar med en plattform. Det viktiga är att du kan nå dina mål med företaget!

När företaget har valt de sociala plattformarna kan de sedan skapa en plan för att nå ut till målgruppen genom att skapa relevant och engagerande innehåll som passar varje plattform. Det är viktigt att anpassa innehållet för varje plattform för att maximera effekten av marknadsföringen.

 

Skapa en innehållsplan: Nu är det dags att skapa en innehållsplan för din sociala mediemarknadsföring. Planera ut vilken typ av innehåll du kommer att publicera och när. Du ska också bestämma vilken ton och stil du vill ha för ditt innehåll. Vill du vara mer lekfull, kanske positiv och upplyftande, eller vill du ge ett seriöst, professionellt intryck? Det finns mycket att välja på, men när det väl är etablerat och du börjar visa det utåt var medveten om att det är väldigt skadligt för ett varumärke att ändra den delen.


Att skapa en innehållsplan är en viktig del i att lyckas med marknadsföring i sociala medier. En innehållsplan kan hjälpa företaget att hålla sig organiserat, kreativt och effektivt, och se till att företaget levererar relevant och engagerande innehåll till sin målgrupp.


Här är några steg som ett företag kan följa för att skapa en effektiv innehållsplan:


  • Skapa en kalender: Företaget bör skapa en kalender för att planera innehåll som ska publiceras på sociala plattformar. Detta kan göras med hjälp av verktyg som Hootsuite, Later eller Planoly. Kalendern bör innehålla datum och tider för när innehållet ska publiceras och vilken typ av innehåll som ska publiceras.


  • Planera innehållstyper: Företaget bör också planera vilka typer av innehåll som ska publiceras. Det kan vara allt från blogginlägg och artiklar till bilder, videos och live-streaming. Genom att variera innehållet kan företaget hålla målgruppen engagerad och intresserad av varumärket. Det viktiga är att det är värdeskapande


  • Planera innehållsteman: Företaget bör också planera innehållsteman för varje månad eller kvartal. Dessa teman kan vara baserade på årstid, trender, kampanjer eller produktlanseringar. Genom att ha ett tema kan företaget skapa en tydlig röd tråd i sitt innehåll och göra det lättare för målgruppen att följa med.


  • Planera för att skapa innehåll: Slutligen bör företaget skapa innehåll som är relevanta och engagerande för målgruppen. Detta kan göras i form av blogginlägg, bilder, videor eller andra typer av innehåll som passar plattformen och målgruppen. Oavsett vilket så kommer det behöva avsättas arbetstid för att skapa och redigera innehåll och det måste få vara en del av dina 8 timmar annars kommer du bränna ut dig, och det får inte heller ta så mycket tid att du inte kan göra det jobb som ditt företag faktiskt existerar för.


social media marketing content plan

Att skapa en innehållsplan kan hjälpa företaget att hålla sig organiserat och effektivt när det gäller marknadsföring i sociala medier. Genom att planera innehållstyper och teman kan företaget skapa relevant och engagerande innehåll som passar målgruppen och plattformen. Det viktigaste är dock att sänka energi- och tidsåtgången genom att vara effektiv med planeringen.

 

Skapa och publicera innehåll: Efter att du har skapat din innehållsplan är det dags att börja skapa och publicera innehåll på dina sociala plattformar. Referera alltid tillbaka till de tidigare stegen i skapandeprocessen för att se till att du håller dig till planen.


photography, filming for content creation to use in digital marketing and social media marketing

Att skapa och publicera innehåll är en central del av marknadsföringen i sociala medier. För att skapa ett effektivt innehåll bör företaget använda en blandning av text, bild och video. Alla dessa är väldigt tidskrävande och vår rekommendation är att sätta sig och göra dem i set om kanske tillräckligt för att kunna publicera den nästkommande månaden, eller om du behöver publicera mycket oftare, kanske bara för nästa vecka.


  • Textinlägg är ett viktigt verktyg för att förmedla information och kommunicera med följare. Det är viktigt att textinlägg är välformulerade och tydliga. Företaget bör använda en ton som passar företagets varumärke och målgruppens intressen. Inlägg bör vara korta och koncisa, och innehålla tydliga budskap eller en kallelse till handling. Vill du skriva längre texter så kanske inlägget behöver leda till en blogg? Det kanske var så du hittade hit!


  • Bildinlägg är en annan viktig del av innehållsplanen. Att använda ögonfångande bilder kan öka engagemanget hos följarna och skapa större spridning av inläggen. Det är viktigt att använda högkvalitativa bilder och att de är relevanta för inläggets budskap. Företaget kan också använda grafik och infografik för att förmedla information på ett visuellt sätt.


  • Videoinlägg är ett kraftfullt verktyg för att engagera följare och förmedla information på ett mer engagerande sätt. Företaget kan använda videoinlägg för att introducera produkter eller tjänster, dela kundrecensioner eller ge en rundtur på företagets arbetsplats. Det är viktigt att videoinlägg är korta och tilltalande för att locka tittarens uppmärksamhet.

Företaget bör också använda en blandning av olika typer av innehåll för att hålla följarna engagerade och intresserade. Genom att använda olika typer av innehåll kan företaget nå ut till en större publik och öka chanserna till engagemang och försäljning. Att skapa och publicera detta kan ta tid och kräva en del resurser, men det är en nödvändig del av marknadsföringen i sociala medier. För att redigera video och liknande finns det en enorm mängd verktyg, samma för bild och text, men en bra universell plattform som kräver mer eller mindre ingen tidigare kunskap är Canva.

 

Analysera och justera: Det sista steget är att analysera dina resultat och justera din plan vid behov. Använd verktyg för analys och mätning för att mäta din framgång och justera din plan för att förbättra dina resultat.


Att analysera och justera är en viktig del av en lyckad marknadsföringsstrategi oavsett om det är traditionell fysisk eller digital marknadsföring. Det är viktigt att kontinuerligt övervaka prestandan och se till att strategin anpassas efter resultaten.


  • Hitta rätt verktyg: För att analysera resultatet av din aktivitet på sociala medier kan du använda dig av olika verktyg som till exempel Google Analytics, Facebook Insights eller andra analysverktyg. Dessa verktyg ger dig information om hur många personer som har sett dina inlägg, hur många som har interagerat med dem, hur många som har klickat på länkar och mycket mer.


  • Rätt ordning är viktigt: För att göra en relevant analys är det viktigt att du har definierat dina mål redan innan du börjar lägga upp inlägg och mäter prestanda mot de målen. Om ditt mål är att öka försäljningen av en viss produkt så är det viktigt att du mäter antalet klick på produktlänken och hur många som har köpt produkten efter att ha sett ditt inlägg på sociala medier. I vissa fall kan det behövas specifika spårbara länkar ifall samma produkt marknadsförs på flera plattformar eller i flera inlägg samtidigt.


  • Försiktiga justeringar: När du har analyserat resultatet av din marknadsföring på sociala medier är det viktigt att du gör justeringar i din strategi för att förbättra prestandan. Om du ser att vissa inlägg har fått mycket engagemang kan du skapa liknande inlägg för att öka interaktionen. Om dessa inlägg inte har fått någon interaktion kan du justera innehållet eller publiceringstidpunkten för att se om det påverkar prestandan. Men var noga med att bara ändra flera saker samtidigt om du kan spåra resultaten av varje ändring separat, annars kommer du inte kunna se vilken av förändringarna som hade vilken effekt.


  • Använd din historik: För att göra justeringar i din strategi kan du också ta hjälp av din målgruppsanalys och tidigare inlägg som har presterat bra. Genom att experimentera med olika typer av innehåll, till exempel bilder eller video, och olika tidpunkter för publicering kan du hitta vad som fungerar bäst för din målgrupp och anpassa din strategi därefter.

Genom att kontinuerligt analysera och justera din marknadsföringsstrategi på sociala medier kan du öka din synlighet och engagemang på plattformarna, vilket i sin tur kan leda till ökad försäljning och tillväxt för ditt företag. Vi vet att denna frasen kan bli lite repetitiv men det är det mantra som du behöver upprepa för dig själv hela tiden. För att detta tar tid, energi och många missar innan du träffar rätt.


having a hard time getting more than 0 likes on a post, social media marketing, help and guides, free

Följ dessa steg, då kan ditt företag skapa en effektiv marknadsföringsplan i sociala medier. Det är viktigt att vara tålmodig och konsekvent för att se resultat, men med en tydlig plan och strategi kan du nå din målgrupp och bygga upp din online-närvaro.


Att driva en verksamhet samtidigt som man hanterar social media-marknadsföring kan vara en utmaning, särskilt för små företag eller för enskilda personer som driver företaget.

 

Här är några tips som kan hjälpa dig att hantera dina dagliga uppgifter och samtidigt driva din marknadsföringsplan:

Skapa en daglig to-do-lista: Prioritera dina uppgifter och lägg upp dem på en lista så att du vet vad som behöver göras varje dag. Detta hjälper dig att fokusera på dina mål och undvika distraktioner.


Använd ett social media-hanteringsverktyg: Det finns många verktyg som kan hjälpa dig att hantera din digitala marknadsföring på ett mer effektivt sätt. Använd dessa verktyg för att schemalägga inlägg, automatisera vissa uppgifter och få insikter om hur dina kampanjer presterar. Exempelvis Later har ett stort antal lättlärda funktioner.


Var konsekvent: Försök att hålla en regelbunden tidsplan för dina sociala medier. Det kan vara så enkelt som att lägga åtta till tio timmar i veckan på att skapa innehåll, schemalägga inlägg och hantera dina konton. Var noga med att hålla dig till denna tidsplan och se till att du arbetar effektivt under dessa timmar.


Automatisera där det är möjligt: Automatisering kan spara tid och hjälpa dig att effektivisera dina uppgifter. Använd automatisering för att hantera uppgifter som att schemalägga inlägg, hantera kommentarer och följa upp med dina följare.


Fokusera på kvalitet framför kvantitet: Det är bättre att publicera några högkvalitativa inlägg varje vecka än att publicera många inlägg av låg kvalitet. Sätt upp en realistisk målsättning för antalet inlägg du vill publicera varje vecka och se till att innehållet är av högsta kvalitet.


Lär dig att delegera: Om du har anställda, överväg att delegera vissa av dina uppgifter som rör marknadsföringen till dem. Detta kan ge dig mer tid att fokusera på andra viktiga uppgifter inom ditt företag. Kom bara ihåg att det är ditt ansvar att se till att de du delegerar till faktiskt har kunskapen och intresset som behövs för att utföra de arbetsuppgifterna väl.


Prioritera din tid: Försök att hantera din tid på ett sådant sätt att du fokuserar på de uppgifter som är viktigast för ditt företag. Tidsstyrning och prioritering är avgörande för att kunna driva ditt företag samtidigt som du hanterar din sociala media.

 

Genom att använda dessa tips och strategier kan du effektivisera din social media marketing och samtidigt ha tid för att driva ditt företag på ett effektivt sätt. Om du vill ha mer detaljerad hjälp så tveka inte att kontakta Dorm Cat för att få rådgivning angående dina sociala medier.


 

Skrivet av

Sonny Meller, VD Varför detta inlägget skrevs:

"Så många entrepenörer misslyckas för att de saknar den grundkunskap som behövs i etableringen av ett nystartat företag. Med denna artikeln ville jag dela med mig av de grunskunskaperna i ett försök att ge de verktyg som behövs till de som behöver det. Det är oftast inte förrän efter detta stadiet som vi erfarar ett behov av våra eller andra marknadsförares tjänster. Det vill säga när ett företag har börjat dra in kunder, när de har börjat synas och kan förstå det jobbet vi gör. Det hjälper också de entrepenörerna skydda sig mot oetiska aktörer, något som jag anser företag är i stort behov av."


Sonny Meller, CEO at Dorm Cat, Digital Marketing and Marketing Strategy specialist

bottom of page